top of page

ANMELDELSER

"Alene" soloalbum utgitt november 2021

Illevold viser seg som en suveren virtuos. Kanskje hun har lagt løpene på en måte som passer hennes instrument, men det er uansett imponerende hvordan hun kan fly fra høyt til lavt, og tilbake til høyt, med alskens forskjellige krumspring, avhengig av hva variasjonene krever. Samtidig beholder Illevold stadig retningen i de kompliserte løpene, og satsen blir kontrastrik gjennom at hun til tider får lov til å stoppe opp virtuoseriene til fordel for rolige, sangbare og melodiske meditasjoner.

Illevold får dermed avslutte platen med sin unike måte å forme eufoniumklangen som sang, og når det høres ut som dette kan jeg godt høre flere plater med solomusikk for eufonium.

Magnus Andersson, musikkritikk.no https://www.musikkritikk.no/eufonium-illevold-alene/

 

En hel innspilling kun med solo euphonium! Denne plata har nok et ganske smalt nedslagsfelt, men Bente Illevolds Alene har noe tidløst og meditativt ved seg som gjør den til en spennende utgivelse. Illevold, som står fram som en eksepsjonell virtuos på instrumentet.

Ola Nordal, Ballade.no https://www.ballade.no/kunstmusikk/balladeklassiskl/

​

Solo eufonium. Smak på ordet. Litt ukjent kanskje? Vel eufonium er et instrument med en usedvanlig vakker klang. Bente Illevold har også evnen til, via dette instrumentet, en personlighet i sine tolkninger som er usedvanlig fine å lytte til.

Trond Eriksson, den klassiske musikkbloggen https://klassiskcd.blogspot.com/2021/12/alene-en-solistisk-kommentar.html

​

"Alone" is an outstanding euphonium album and I recommend it highly. On the whole album Bente Illevold shows a fine, rich euphonium sound and displays excellent control and agility. Combined with her inherent musicality, the result is excellent!

David Werden, euphoniumist http://www.dwerden.com/forum/entry.php/816-Review-Bente-Illevold-Album-quot-Alone-quot-(Norwegian-quot-Alene-quot-)#.YdqW5P7MJD8

​

"Klangen fra de dype skoger" utgitt april 2020

En hel plate med musikk for solo eufonium kan virke som litt mye av det gode, og i enda større grad når verkene som spilles av Illevold, eufoniumvirtuosen platen fokuserer på, bare akkompagneres av «fixed media» eller en enkelt slagverker. Man skal ikke skue hunden på hårene, som det heter, og man skal aldri dømme en bok – eller en CD – ut fra coveret. Dette er en ganske attraktiv plate. Den er fantastisk godt spilt og de to verkene utgjør et ganske tiltalende par, rotfestet i norsk folkemusikk, men utviklet i forskjellige retninger.

Guy Rickards, klassiskmusikk.com https://www.klassiskmusikk.com/cd-anmeldelser/klangen-fra-de-dype-skoger/

​

Her har vi et eufoniumspill i samtidens klanger og med inspirasjon fra naturen og tradisjonsmusikken. Og instrumentets klang er meget godt ivaretatt av utøver Bente Illevold som sammen med perkusjonist Anders Kregnes Hansen bringer liv til to spennende verk. [...] Platas neste - og siste verk er «Bom-Bombardino» av Bjørn Kruse (f. 1946) - også det verket fra 2016. Her er folketonen mer fremtredende enn i Rebne og Elblaus sitt verk. Og igjen skal vi til Østerdalens og Illevolds hjemtrakter. Her får vi virkelig oppleve hvor fint Illevolds utøvelse på instrumentet er. Hennes klang er fantastisk og ikke minst er samspillet med slagverkeren Anders Kregnes Hansen helt utrolig godt. [...]

Trond Eriksson, den klassiske musikkbloggen https://klassiskcd.blogspot.com/2020/04/den-vakre-melankolske-klangen.html

​

​

bottom of page